May 27, 2014

10 Tips Om Niet Aan Te Komen Na Stoppen Met Roken.

We hebben tips om te voorkomen dat je aankomt zodra je niet meer hoeft te roken. Je bent bang dat je zult aankomen als je niet meer rookt en dit is vaak de reden dat je maar door blijft roken.

Stoppen met roken zonder bijverschijnselen

In mijn voorgaande post heb ik je verteld dat je kan stoppen met roken zonder bijverschijnselen. Je kan deze zin verkeerd lezen en zeggen dat je van veel mensen hebt gehoord dat ze zijn aangekomen toen ze stopten met roken.

Waarom kom je in gewicht aan als je stopt met roken?

Roken zorgt voor een verhoogde stofwisseling. Je verbrandt door te roken dus meer kilocalorieën dan iemand die niet rookt. Wanneer je dus stopt met roken zal de stofwisseling vertragen waardoor je minder kilocalorieën verbrand.

Ook al blijf je precies hetzelfde eten dan is de kans groot dat je een aantal kilo’s aan komt. Dit is meestal zo’n 1 tot 4 kilo.

Veel meer eten omdat alles lekkerder wordt

Naast het feit dat de meeste gestopte rokers aankomen door de vertraagde stofwisseling compenseren veel rokers het gebrek aan nicotine door extra te eten en meer te snoepen. Doordat je geur- en smaakorganen beter gaan functioneren als je niet meer rookt zal het eten allemaal lekkerder smaken.Je proeft veel meer. Je gaat doordat alles zo lekker is, veel meer eten. Hierdoor kom je wel tien tot vijftien kilo aan en raad ik je aan om niet tegelijkertijd te stoppen met roken en afvallen.

Het is niet aan te raden je op een streng dieet te storten tijdens het stoppen met roken want dan raak je mogelijk heel erg gefrustreerd, wat ervoor kan zorgen dat je beide pogingen opgeeft en verder gaat met beide slechte gewoonten.

Tips om niet aan te komen na stoppen met roken

Zorg voor een gezonde voeding, genoeg beweging en zorg ervoor dat je ongezonde snacks weet te vermijden.

Als je niet meer hoeft te roken vertraagt de stofwisseling maar dit kan je compenseren door extra te gaan sporten want dit versnelt de stofwisseling zodat je op het zelfde niveau blijft. Na het sporten geen broodje fricandel of patat maar water drinken, schaaltje yoghurt of fruit.

Poets regelmatig je tanden of neem suikervrije kauwgum (mint of fruitsmaak), je merkt dan hoe lekker het is om een frisse mond en adem te hebben. Je hebt daardoor minder snel trek in zoetigheid en ook de verleiding tot het nemen van een sigaret wordt daardoor kleiner.

Koop veel fruit, bijvoorbeeld mandarijnen. Doordat je even met iets anders bezig bent, het pellen van de mandarijn, geef je jezelf een rustmoment, wat je eigenlijk ook doet wanneer je een sigaret rookt. Gezonde tussendoortjes als rijstwafels, liga evergreen, en drinkbouillons is ook handig om in huis te hebben. Als je stopt met roken zonder bijverschijnselen heb je dit dus allemaal niet nodig want je mist niets en hoeft ook niets te vervangen.

 

Tijdens het werk kan je niet altijd weg dus is een stressbal een optie. Je kan je energie kwijt. Je eet dan niet extra, je steekt geen sigaret op, maar je knijpt gewoon zo hard als je maar wilt in die stressbal.

Als je altijd buiten rookt ga je nu ook naar buiten als je trek hebt in een sigaret maar loop je bijvoorbeeld een blokje om. Voordeel hierbij is dat je niet ga eten en je verbrand calorieën.

 

 

Pas op met alcohol. Door alcohol te drinken krijg je ten eerste veel kilocalorieën binnen, je krijgt er honger van en je zult extra behoefte hebben aan een sigaret.

 

Geef je lichaam de tijd om te wennen aan het stoppen met roken en het afvallen/niet aankomen. Het is lastig dus stel jezelf niet teveel eisen.
Stel doelen op wat betreft stoppen met roken en eten, en beloon jezelf met iets anders leuks als je je doelen bereikt hebt. Zelf zet ik het geld wat ik normaal op rook apart op een rekening en ga er leuke dingen mee kopen bij de goedkoopste online winkel Amazon Nederland  (zie hier een voorbeeld).

 

Waarom je ook alweer wilde stoppen met roken?

Bedenk nog even waarom je ook alweer zo graag van die sigaretten af wilt:

Je stinkt als je gerookt hebt.
Het kost heel veel geld.
Je hoest de hele dag door.
Je hebt een grotere kans op longkanker.
Je krijgt eerder rimpels waardoor je veel ouder lijkt.

Stoppen met roken heeft heel veel voordelen voor je gezondheid. Als je lichaam eenmaal heeft kunnen wennen zonder sigaretten, zullen die eventuele extra kilo’s er zeker weer af gaan. Het is niet niks, als roker ben je nu eenmaal verslaafd. Als je dit door hebt ben je al voor 90% van de sigaret af.

Bedenk wel dat je je gewicht weer kunt kwijtraken, je krijgt geen tweede kans bij je longen.

Voor de laatste 10% zodat je echt kunt zeggen dat je NOOIT meer een sigaret aan zult raken schrijf je hier nu gratis in op deze website en ontvang 4 gratis video’s en begeleiding bij het stoppen met roken. Lees meer…

 

One thought on “10 Tips Om Niet Aan Te Komen Na Stoppen Met Roken.

  1. Pingback: Stoppen Met Roken, hoe doe je dat? | Stoppen Met Roken in 6 Uur

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *